Artikel
Tajuk : Teknik Ketika Mewawancara Bersemuka
Disediakan oleh :
Mazlan Bin Mansor, Norliza Binti Othman, Mohd. Haris Faruqi Bin
Nor Rahim, Rohana Binti Ibrahim, Program Bacelor Komunikasi.
Abstrak
Saban hari kita akan
membaca berita-berita dan rencana di surat khabar atau majalah. Kita juga
mendengar berita di radio atau menonton siaran berita di televisyen. Pelbagai
berita dan peristiwa disiarkan dan dilaporkan kepada kita melalui media massa.
Siapakah yang melakukan tugas yang mulia ini? Sudah tentu ia dilakukan oleh
wartawan dan wartawan penyiaran untuk media elektronik. Wawancara bersemuka adalah kaedah pengumpulan
berita yang lebih berharga kerana ia mengambil masa yang tertentu, serta dapat
meluangkan masa untuk beramah mesra dengan responden. Soalan-soalan kaedah
wawancara secara bersemuka asasnya boleh menjadi sukar, dan mengambil masa
yang lama dan kos menghasilkannya. Kadar maklumbalas biasanya adalah tinggi berbanding kaedah wawancara menggunakan telefon. Terutamanya jika
sepucuk surat dihantar dengan kadar segera, menjelaskan tentang tujuan
wawancara berstruktur itu. Tindak balas yang berat sebelah juga biasanya
berkurangan kerana penolak-penolak biasanya terdiri daripada responden yang
lebih kurang sama. Wawancara bersemuka adalah kaedah yang terbaik
bagi soalan terbuka dan mendapatkan maklumat responden secara terperinci.
1.0
Pengenalan
Kejayaan sesuatu
wawancara bersemuka bergantung kepada sejauhmana seseorang itu berjaya
mendapatkan kerjasama sumber atau figura. Seseorang itu tidak mungkin mudah
untuk meruangkan masa memberi keterangan kepada orang yang baru dikenali.
Apatah lagi sekiranya perkara yang berkaitan merupakan sesuatu yang sensitif.
Untuk mendapatkan keyakinan sumber atau figura bukanlah suatu perkara yang
mudah sebab ia berkaitan dengan hubungan manusia. Pada kebiasaannya keyakinan
ini memerlukan proses perhubungan yang agak lama, ia juga bergantung kepada
kekerapan pertemuan antara dua pihak. Tugas pewawancara adalah mewujudkan
suasana di selesa dapat menimbulkan keyakinan sumber atau figura demi untuk
mendapatkan kerjasama sepenuhnya dalam jangkamasa yang singkat.
Terdapat beberapa
kaedah bagi mendapatkan kerjasama sumber atau figura, cara mana yang sesuai
adalah terpulang kepada kebijaksanaan dan pertimbangan pewawancara. Dari kajian
yang dibuat keyakinan berkenaan dapat diwujudkan melalui seseorang yang
dikenali oleh pewawancara. Perkenalan melalui orang tengah berkenaan lebih
memudahkan tugas seseorang pewawancara. Dalam keadaan tertentu orang kedua ini
merupakan insuran kepada pihak sumber atau figura baginya menaruh kepercayaan.
Tidak semua orang mahu memberikan kerjasama mereka untuk menjadi sumber atau
figura namun demikian melalui orang yang dikenalinya itu sumber atau figura
akhirnya mahu memberikan kerjasama yang diperlukan. Maka itu dalam mengatur
pertemuan dengan sumber atau figura sebaiknya adalah melalui seorang yang
dikenali mungkin seorang kawan lama, anggota keluarganya atau melalui seorang
yang berpengaruh di dalam kawasan yang berkaitan. Peranan orang kedua itu bukan
saja akan menyenangkan tugas sumber atau figura bahkan antara faktor yang akan
menentukan tahap kerjasama yang dicapai.
2.0 Definisi
Wawancara
Wawancara atau dalam bahasa Inggeris disebut sebagai interview, merupakan percakapan antara dua
orang atau lebih dan berlangsung antara yang mewawancarai dan yang
diwawancarai. Tujuan dari wawancara adalah untuk mendapatkan informasi
dimana sang pewawancara melontarkan pertanyaan-pertanyaan untuk dijawab oleh
orang yang diwawancarai.
Wawancara
(interview) telah diakui sebagai teknik pengumpulan data/fakta (fact
finding) dan banyak dilakukan dalam pengembangan sistem informasi.
Wawancara adalah salah satu teknik pengumpulan data secara tatap muka langsung
dimana pewawancara (interviewer) secara interaktif melakukan tanya jawab
dengan orang yang diwawancarai (interviewee). Dalam
bidang jurnalistik wawancara menjadi salah satu cara mendapatkan informasi
bahan berita.
Wawancara biasanya dilakukan oleh satu atau dua orang wartawan
dengan seseorang atau sekelompok orang yang menjadi sumber berita. Lazimnya
dilakukan atas permintaan atau keinginan wartawan yang bersangkutan.Sedangkan
dalam jumpa pers atau konferensi
pers, wawancara biasanya dilaksanakan atas kehendak sumber berita.
Definisi wawancara adalah “suatu proses komunikasi diadik
relasional dengan tujuan yang serius dan ditetapkan terlebih dulu yang
dirancang untuk mempertukarkan perilaku dan melibatkan `soal jawab’ atau singkatkatnya “suatu
percakapan berdasarkan suatu maksud”. Namun definisi tersebut agak terhad,
kerana wawancara membatasi wawancara dengan tujuan yang serius. Menurut Stewart
L. Tubss dan Sylvia Moss (2000), wawancara juga telah menjadi
bentuk hiburan yang popular seperti disiarkan televisyen dan radio.
Wawancara mempunyai beberapa fungsi. Pewawancara
dapat mengumpulkan atau menyampaikan informasi, mempengaruhi sikap orang-orang
dan kadangkadang mempengaruhi perilaku mereka. Sebuah wawancara penilaian (appraisal
interview) . Misalnya, sering menimbulkan pengaruh yang besar terhadap
moral pegawai. Wawancara juga merupakan alat penelitian yang berharga, dimana
memungkinkan pewawancara untuk mengumpulkan informasi lengkap yang dapat
diperoleh hasil soal jawab atau perbualan telefon. Wawancara juga memungkinkan pewawancara untuk
menafsirkan atau menjelaskan pertanyaan-pertanyaan secara lebih mudah, sehingga
meningkatkan kemungkinan mendapatkan jawapan dari sumber atau figura.
Wawancara
dalam istilah lain dikenal dengan interview. Wawancara merupakan suatu
metod pengumpulan berita, data, atau fakta di lapangan. Prosesnya dapat
dilakukan secara langsung melalui kaedah bersemuka secara langsung (face to
face) dengan sumber. Malah, boleh juga dilakukan dengan kaedah secara tidak
langsung seperti melalui telefon, internet atau surat iaitu wawancara bertulis.
Bagi menghasilkan sebuah berita yang baik ia diperolehi berdasarkan dari hasil
wawancara di lapangan. Jika sedikit informasi yang diperoleh di lapangan, akan
menyukarkan wartawan dalam menulis berita. Oleh yang demikian, dalam melakukan wawancara, seharusnya pewawancara
perlu berusaha sedaya upayakan mendapatkan data yang selengkap-lengkapnya dan
menyuluh di lapangan, khususnya melalui proses wawancara. Dalam dunia
jurnalistik, dikenal beberapa jenis wawancara, antara lain ialah wawancara
berita (news peg interview) iaitu, wawancara yang dilakukan untuk
memperoleh keterangan, maklumat atau pandangan dari sumber tentang suatu masalah.
3.0 HASIL PERBINCANGAN
3.1 Apa yang difahami dari topik-topik yang dikupas
dalam unit ini?
Wawancara sangat penting dalam dunia jurnalistik.
Wawancara merupakan proses pencarian data berupa pendapat, pandangan dan
pengamatan seseorang yang akan digunakan sebagai salah satu bahan penulisan
karya jurnalistik. Menurut Rohana Yusof (2003), protokol
wawancara digunakan supaya kita dapat mencungkil dengan lebih mendalam, jelas
dan pasti daripada sumber bagi mengatasi salah tafsiran atau salah faham
berkenaan tentang perkara dibincangkan itu. Melalui kaedah ini, maklumat yang
mendalam dan belum diketahui umum dapat dicungkil dengan melakukan probing
atau penyiasatan yang mendalam. Dengan itu, kita pasti memperolehi data dan
maklumat dengan lebih banyak, sekali gus mambolehkan kita memahami perkara yang
dibincangkan dengan lebih baik. Lima aspek wajib ketika wawancara bersemuka
yang perlu dipenuhi kepada sumber atau figura telah digariskan dalam buku
Kewartawanan Malaysia, Praktis dan Cabaran
dalam Era Revolusi Digital. Melalui aspek tersebut pewawancara dapat
mengesan fikiran dan perasaan sumber berdasarkan bahasa badan dan dalam proses
itu, dapat berlaku interaksi aktif antara pewawancara dan figura atau informan.
Pewawancara berupaya mengemukakan soalan-soalan manakala figura akan bertindak
sebagai sumber maklumat yang tahu persoalan yang diperkatakan.
Wawancara dinggap
inti dalam dunia kewartawanan, penyiaran dan penyelidikan. Kaedah mewawancara membolehkan kita
mendapatkan banyak maklumat dan fakta berkaitan isu dan topik yang hendak
dihasilkan. Sejak lebih 150 tahun lalu,
mewawancara menjadi sebahagian daripada kaedah “ kewartawanan baru” di Barat. Berita, rencana, laporan TV, radio, akhbar
dan majalah yang kita ikuti setiap hari, sebahagian besarnya diperoleh melalui
wawancara. Berita itu menjadi lebih
segar, menarik dan bernyawa dan dengan anekdot, kutipan dan maklumat daripada
sumber yang diwawancara, tidak kira sama ada mereka orang ternama, selebriti,
nelayan ataupun pengemis di kaki lima.
Hasil daripada topik
yang ditemui dapat di rumuskan bahawa teknik wawancara yang betul membolehkan
kita menyelongkar dan masuk ke dalam fikiran dan perasaan sumber yang
ditemui. Pandangan dan komen pakar
daripada wawancara meningkatkan kreadibiliti laporan dan berita malah ia
melonjakkan imej media dan pewawancara.
Sebagaimana ada pelakon dan penyanyi ang dinggap oleh rakan dan peminat
sebagai berada hanya pada peringkat sederhana, begitu juga dengan
pewawancara. Ada pewawancara yang lemah
dan sederhana dan ada juga yang hebat serta luar biasa dalam usaha mencungkil
maklumat dalam sumber atau figura.
Pentingnya wawancara kepada wartawan, pengacara, penyiar dan penyelidik
sama seperti pentingnya jarring kepada nelayan.
Dengan teknik mewawancara yang berkesan daripada peringkat
prawawancara, wawancara dan
pascawawancara, ia dapat memenuhi tujuan akhir iaitu menghasilkan laporan yang
bermutu. Lemahnya berita, rencana
ataupun dokumentari dan acara bicarawara TV dan radio yang disiarkan secara
langsung, sebahagiannya berpunca daripada lemahnya teknik ketika wawancara
secara bersemuka. Kita dapat memilih
sama ada hendak mewawancara secara bersemuka menggunakan e-mel ataupun
menggunakan telefon tetapi setiap satunya memerlukan teknik tertentu. Kemahiran yang perlu dikuasai dengan baik tentunya
teknik menyoal. Kami sangat bersetuju
dalam aspek yang dibincangkan ini.
Bagaimanakah kia dapat menggalakkan supaya sumber, responden ataupun
tetamu terus berminat hendak membicarakan berkenaan isu yang diperkatakan
ini? Bagaimana pula strategi menangani
sumber yang degil dan bermasalah? Panduan yang dibicarakan ini dapat membantu
melahirkan wartawan, penyiasat, penyelidik, pelajar serta penyiar TV dan radio
yang hebat.
Kemahiran dan
pengalaman dalam teknik wawancara perlu terus dipertingkatkan. Kita perlu belajar melalui kesalahan dan
kesilapan. Kejayaan kita dalam hidup dan
kerjaya sebahagiannya ditentukan melalui bagaimana kita berinteraksi dan
bersoal jawab dengan orang lain.
Kemahiran mewawancara khususnya menyoal, membantu kita dalam menjalin
dan memperluaskan rangkaian persahabatn dengan orang lain. Itulah sebabnya dalam bahagian awal topik
yang diperbincangkan, dijelaskan sifat-sifat yang perlu dimiliki oleh
pewawancara. Kami yakin dan percaya
apabila kami dapat menguasai kemahiran yang disampaikan dalam topik tersebut,
maka kami berupaya menjadi sebagai seorang wartawan mahupun penyiar ataupun
penyiasat malah pelajar dan penyelidik yang hebat.
3.2 Apakah aspek baru yang diperolehi
daripada unit ini?
Melalui bab ini dan rujukan yang dibuat mengenainya, kami
telah menemui beberapa maklumat baru dalam teknik ketika mewawancara bersemuka. Selain dari pemerhatian, temuduga bersemuka
adalah satu kaedah yang kerap digunakan dalam bidang sains sosial dan
kemanusiaan. Penyelidik dalam bidang politik, sosioekonomi, sosiologi,
antropologi dan sejarah, umpamanya banyak yang menggunakan kaedah mewawancara
bersemuka. Banyak maklumat premier yang
dapat diperolehi melalui kaedah wawancara kita dapat masuk ke dalam “minda, fikiran
dan emosi” sumber atau figura sehingga kita lebih tahu perspektifnya apabila
dilaksanakan dengan berkesan. Perkara
ini mungkin boleh dicapai melalui kaedah pemerhatian semata-mata. Sumber mengungkapkan perkara yang terbenam
atau yang tersirat di sebalik fikiran dan perasaannya.
3.2.1. Memulakan Paparan Dengan
Perasaan yang Tepat
Menerusi bab ini perbualan awal yang bersifat santai amat penting bagi
membangkitkan paparan perasaan yang selesa sebelum mendalami sesuatu
persoalan-persoalan utama yang disenaraikan. Melalui proses perbualan awal ini
juga pewawancara atau wartawan akan
lebih mudah menghasilkan maklumat yang diminta berbanding sumber atau figura
yang diwawancara dalam keadaan tertekan. Ucapan dan nada-nada suara yag jujur
dan bersahaja berupaya membentuk suasana yang tidak serius sekaligus sumber
atau figura akan merasa tenang dan selesa.
Ada sumber atau figura yang pemalu dan
introvert. Mereka
tidak mahu bercakap perihal diri sendiri. Mengapa tidak “memecahkan kebuntuan”
misalnya bertanyakan berkenaan kelauarga, anak, alam persekolahan, kerjaya,
destinasi perlancongan, kejayaan dan hobinya?
Contohnya orang yang bermain golf suka apabila kita bertanya berkenaan
golf. Mereka yang suka memancing pula
bercakap berkenaan rahsia memancing. Mereka yang berminat dengan membaca pasti
tergoda bagi memperkatakan buku terbaru di pasaran. Umpankan sumber atau figura
dengan “umpan” seperti itu. Mereka pasti akan termakan umpan berkenaan.
Sumber yang mempunyai kedudukan dan berkuasa
selalunya sukar dipuji. Kita boleh mendekati mereka dengan pendekatan
psikologi. Misalnya, “saya tahu datuk
sibuk, tetapi saya mohon jasa baik datuk supaya dapat meluangkan masa kepada
saya…..” dan, begitulah seterusnya.
3.2.2 Memulakan
Pertanyaan Dengan Soalan Yang Tepat
Berkesinambungan daripada aspek baru yang kami
perolehi di atas, satu lagi perkara yang menarik dan menjadi pengetahuan baru
ialah dalam aspek kreativiti atau menyusun teknik-teknik memulakan pertanyaan
dengan teknik-teknik yang tepat. Dalam keadaan ini pewawancara perlu memastikan
soalan-soalan yang diajukan kepada sumber atau figura itu merupakan soalan yang
konpiten dan dalam kapasti sumber atau figura untuk menjawab. Soalan yang “kompeten
dan dalam kapasiti menjawab” yang dimaksudkan dalam bab ini ialah soalan yang
boleh dijawab oleh sumber atau figura dan tidak bertujuan merendah-rendahkan
statusnya dalam masyarakat. Peribahasa Cina ada menyatakan sesiapa yang
menanyakan soalan, “bodoh” untuk lima minit, dan sesiapa yang tidak
mengemukakan pertanyaan, “bodoh” untuk selama-lamanya. Selain dari itu, menurut
Voltaire, nilaikan seseorang berdasarkan soalannya bukan berdasarkan
jawapannya. Menyoal adalah satu seni.
Seni memerlukan bakat dan latihan. Lebih
banyak kita berlatih, lebih tinggi peluang kita hendak mahir. Menyoal dalam
wawancara adalah kemahiran istiewa.
Menyoal adalah seni persembahan. Ia membijaksanakan dan menghiburkan
tetapi menyoal dalam wawancara untuk media masa, penyiasatan di dalam mahkamah
dana penyelidikan mempunyai tujuan khas iaitu mendapat maklumat. Jawapan yang diperoleh berkait rapat dengan
soalan. Kita mendapat jawapan melalui soalan yang dikemukakan walaupun kadangkala
ada sumber, lain yang disoal, lain pula yang dijawab. Sumber itu mungkin tidak
faham dan mungkin juga boleh mengelak. Jadi, bersedialah menerima jawapan yang
tidak diduga.
Sesi
wawancara bukanlah tempat berdebat dan berhujah dengan sumber. Sebenarnya,
banyak sesi wawancara adalah bersifat langsung, tidak kompleks dan sumber rela
ditanya. Namun, kita pasti berdepan dengan keadaan yang berbeza. Sumber
keberatan disoal, cuba mengelak, defensif dan enggan bercakap malah, ada yang
bersikap agresif. Kita pernah mendengar
wartawan dihalau keluar dari kamar orang yang diwawancara. Malah ada yang mengancam
merosakkan kaset ataupun memberi ancaman dan amaran yang lain, termasuk tidak
mahu bercakap atau tidak mahu menjawab soalan apabila pewawancara terus menyoal
perkara yang tidak disukainya.
3.3 Apakah aspek yang telah
diketahui sebelum membaca unit ini sebelum ini?
Sebelum kami membaca bab ini, kami bersetuju
bahawa ada beberapa perkara yang telah kami ketahui berdasarkan pembacaan dan
penilaian terhadap apa yang ditulis di dalam bab teknik wawancara bersemuka.
Salah satu aspek ialah memberikan masa secukupnya kepada sumber. Teknik ketika
wawancara bersemuka adalah memakan masa. Masa kita dan juga masa sumber atau
figura. Masa yang diambil mungkin hanya lima minit dan boleh juga berpanjangan,
menjadi tiga jam ataupun lebih. Bagaimanakah cara terbaik mendapat sebanyak
mungkin fakta, maklumat dan pandangan atau emosi sumber atau figura dalam waktu
itu. Elakkan daripada tergesa-gesa dan tercunggap-cunggap atau berpeuh-peluh
hanya hendak memastikan kita menepati masa. Bersikap seperti seorang
professional. Berpakaian sesuai majlis dan tokoh atau sumber yang diwawancara.
Semasa sesi sebenar, pastikan pewawancara
memeperkenalkan diri terlebih dahulu. Bersalaman dengan genggaman tangan yang
wajar, jika perlu. Kemukakan soalan yang ringgan yang berlegar di sekitar minat
subjek bagi membangkitkan subjek. Elakkan terus mengemukakan soalan. Jangan
lupa memperkatakan isu berkenaan terlalu lama atau sehingga menampakkan
pewawancara seolah mahu membodek dengan cara yang keterlaluan. Yang penting,
pastikan hubungan baik dapat dijalinkan di peringkat ini, dan sumber atau
figura diletakkan dalam keadaan yang selesa dan tidak tertekan.
3.4 Pengalaman sama ada
secara langsung ataupun tidak yang mempunyai perkaitan dengan bab ini.
Bagi menggalakkan dan meransangkan sumber atau
figura supaya memberi respons, sebagai pewawancara, kita perlu bijak
memanfaatkan pendekatan tertentu. Pendekatan menjadi bertambah penting apabila
kita adalah seorang pengacara radio, lebih-lebih lagi pengacara TV yang
rancangannya disiarkan secara langsung. Pengacara yang kreatif dan
berpengalaman perlu bijak mengemukakan soalan. Ini perlu dibantu oleh bahasa
tubuh yang positif semasa ke udara malah, pelbagai perkara yang tidak diduga
boleh berlaku semasa hendak ke udara.
Salah seorang dari ahli kumpulan kami ini mempunyai
beberapa pengalaman yang melibatkan pertemuan beliau dengan wartawan di dalam
majlis-majlis yang dihadiri oleh orang-orang kenamaan seperti Yang Berhormat Timbalan
Menteri Kesihatan Malaysia. Ada di
antara pengalaman ini pengalaman yang positif dan ada yang negatif. Antara pengalaman yang baik dialami oleh
beliau ialah apabila sesi sidang akhbar di Majlis Konvokesyen Kolej Sains Kesihatan
Bersekutu kali keempat tahun 2008 di PICC Putrajaya. Oleh kerana penglibatan beliau sebagai salah
seorang liaison officer (pegawai
perhubungan) dan sentiasa mengiringi Yang Berhornat ketika itu, beliau telah
berpeluang melihat dan mengalami situasi sewaktu sesi press conference (sidang
akhbar), yang mana lebih kurang enam dari wakil pelbagai akhbar di Malaysia
dilangsungkan. Pengalaman ini telah meransang dan membuka minda beliau untuk
mengetahui perjalanan sebenar dan situasi wawancara bersemuka yang
dialami.
Sewaktu sidang akhbar
berlangsung, perasaan beliau iaitu salah seorang dari kumpulan kami ini
mendapati para wartawan yang mewawancara Yang Berhormat Timbalan Menteri
Kesihatan, benar-benar telah menggunakan teknik-teknik mewawancara yang betul.
Keadaan ini dapat dijiwai lagi oleh beliau setelah mempelajari kaedah menjalani
sesi wawancara menerusi subjek ini. Tidak rugi pengalaman tersebut kerana dapat
menjadi satu contoh pengalaman yang menarik dan sesuai dengan keadaan
pembelajaran kewartawanan ini. Para wartawan yang terlibat dalam bidang
kewartawanan akhbar, yang kesemuanya ditempatkan dalam satu bilik sidang akhbar. Semasa berada bersama mereka, ahli kumpulan
kami ini mendapati bahawa keseluruhan wartawan itu mempunyai komitmen yang
sangat tinggi apatah lagi dalam memastikan maklumat-maklumat semasa sentiasa
tidak tertinggal.
Soal jawab di antara para wartawan di bilik sidang
akhbar ini memberi gambaran bahawa mereka sentiasa mengemaskini berita dan isu
semasa untuk membentuk laporan yang mahu
dibuat kerana ianya melibatkan kenyataan oleh pemimpin-pemimpin negara yang ada
diantaranya agak sensitif kerana isu atau masalah yang melanda negara pada
ketika itu. Ada kenyataan yang timbul di
dalam sidang akhbar adalah kenyataan-kenyataan yang sensitif dan jika salah
dilaporkan akan menimbulkan ketidakpuasan pihak-pihak tertentu. Situasi Ini mamperlihatkan
kepatuhan para wartawan tersebut kepada etika-etika kewartawanan dan
pengetahuan yang tinggi dalam menggendalikan sesi ketika wawancara bersemuka.
Walau bagaimanapun, ada juga pengalaman negatif yang
dialami oleh ahli kumpulan kami ini iaitu semasa sesi ini di mana terdapat segelintir
wartawan kurang mesra dan ini bertentangan ketika sesi mewawancara ini. “Wartawan mestilah berbudi pekerti ketika
menjalankan tugas.....”. Sikap ini
perlu ditunjukkan seolah-olah mereka mesti menjaga perasaan dan keselesaan
sumber atau figura tersebut.
3.5 Aspek-aspek yang dapat dipelajari daripada bab tersebut.
Melalui unit ini, kami memahami beberapa aspek tentang
teknik ketika mewawancara terutama mengenai amalan dan tindakan semasa
pewawancara mengendalikan sesi wawancara berlangsung. Apabila tiba saatnya sesi
wawancara, pewawancara perlulah memerhatikan
pekara-pekara berikut:
3.5.1 Menjaga Suasana
Ini sangat penting dalam pelaksanaan wawancara dibuat
lebih rileks, sehingga berjalan dengan santai tidak terlalu formal meskipun
membahaskan topik yang serius. Untuk mewujudkan suasana yang nyaman dan baik
memerlukan masa, oleh itu sebelum memasuki tajuk yang hendak diperkatakan lebih elok kalau
dibuka dengan soalan-soalan yang umum. Misalnya, mulakan dengan soalan
berkaitan dengan kesihatan, hobi dan
sebagainya yang mungkin dapat menenangkan panel. Soalan-soalan yang berbentuk
umum ni penting dalam memulakan sesi kerana untuk panel yang pertama kali
diwawancara mesti gugup dan takut. Soalan yang berbentuk santai dapat membantu
panel dalam menenangkan keadaan panel sebelum soalan yang utama diutarakan.
Dalam menjaga suasana ketika wawancara, pewawancara mestilah
tidak membuat panel marah atau tersinggung, ini akan menyebabkan sesi menjadi
hambar dan terputus. Jangan marah-marah atau mengajuk pada panel ini akan
menyebabkan panel menjadi marah dengan pewawancara, maka jawapan yang
diperolehi juga akan terjejas.
3.5.2
Bersikap Wajar
Dalam sesi wawancara seringkali pewawancara berhadapan
dengan panel yang berwibawa atau Pakar dalam sesuatu bidang. Namun demikian tidak perlu rendah diri atau
meninggikan diri dari panel, seharusnya pewawancara engimbangi keadaan dekian .
Pewawancara juga seharusnya bijak dalam
mencegah panel dari berceramah, oleh karana itu persiapan menghadapi
berbagai karakter ini sangat diperlukan oleh seseorang pewawancara yang bijak.
Oleh sebab itu, sebelum sesi wawancara persiapan perlu dibuat oleh pewawancara,
seperti dalam menguasai tajuk perbincangan
dan mengetahui latang belakang
panel supaya persoalan yang ajukan kepada panel dan jawapan yang diberikan tepat
dan tidak terpesong. Pewawacara juga perlu membuat sedikit analisis dalam
membuat soalan berkaitan dengan tajuk perbincangan. Supaya soalan yang diajukan
adalah soalan yang berkualiti dan mencapai objektifnya.
3.5.3 Memelihara Situasi
Secara tidak sedar mungkin sesuatu sesi wawancara sering
terbawa-bawa emosi, sehingga lupa
objektif sebenar sesi wawancara itu,
kerana itu dalam wawancara khususnya pewawancara harus pandai memelihara
situasi supaya sesi tidak terpesong dari objektif dan Juga perlu menghidari
dari situasi perbahasan atau perdebatan yang berpanjangan atau bertindak
keterlaluan sampai menjurus ke arah
interograsi dan menghakimi. Contohnya, wawancara dengan seorang pegawai
kesihatan terkaitan dengan wabak denggi, disebabkan halangan dari sudut etika
kedoktoran iaitu berkaitan dengan kerahsian. Disebabkan itu, pewawancara
memaksakan panel, sehingga menimbulkan ketegangan pada pihak penal
berkenanan,jika pewawancara bersikap demikian wawancara berkenaan tidak
mencapai matlamatnya.. Dalam menghadapi situasi seperti itu pewawancara harus
mampu mencari jalan atau kaedah lain untuk kembali pada landasan sebenar, agar
mendapatkan maklumat yang lebih jelas.
3.5.4. Tangkas Menarik Kesimpulan
Pada saat wawancara berlangsung dituntut untuk secara setia mengikuti
setiap jawaban yang diberikan nara
sumber untuk menarik kesimpulan dengan tangkas. Dengan kesimpulan yang tepat
wawancara terus berlaku telus. Kesalahan yang sering dilakukan wartawan pada
saat mengambil kesimpulan kurang tangkas, sehingga sumber atau figura perlu dan
terpaksa mengulang kembali apa yang telah disampaikan. Jika keadaan ini terjadi
berulangkali maka akan membuatkan sumber bosan, sehingga wawancara tidak
berkembang, membuat pintu informasi menjadi tertutup. Akibat yang paling parah
kehilangan sumber berita, kerana sumber atau figura takut salah diberitakan.
Bagi sumber atau figura yang teliti dan kritis, satu persatu kalimat akan diamati.
Kesalahan dan keciciran maklumat ini harus dihindari dalam setiap wawancara,
Jangan takut memminta pernyataan diulang, sekiranya ada kata yang kurang jelas
seperti ucapan bahasa Inggeris harus diamati kebenaran makna serta ejaannya.
3.5.5. Tidak Tersasar Dari Tajuk Persoalan
Menjaga topik persoalan supaya tidak tersasar adalah
sangat penting dalam setiap wawancara ini kerana maklumat yang banyak akan
diperolehi dan maklumat yang diperolehi adalah tepat dan jelas. Seringkali dalam dalam menjaga persoalan agar
tidak tersasar perasaan kagum akan berlaku disebabkan panel yang diwawancarakan
mungking seorang yang diminat oleh pewawancara ataupun seorang yang disegani
oleh masyarakat setempatan. Adakalanya, pewawancara akan mengikut sahaja apa
kata sumber didalam menjaga keadaan ini. Topik mestilah tidak tersasar dari
landasan perbincangan malah perlu lebih bernas dalam memberi pandangan dan
perjelasan supaya hasil maklumat nanti adalah yang berkualiti. Contohnya, untuk mendapat gambaran yang lebih
jelas berkaitan dengan sesuatu masalah pada awalnya memang panel akan bercerita
tentang masalah tersebut tetapi di tengah-tengah pembicaraan panel ke arah lain
dan menyimpang dari tajuk persoalan. Jika ini berlaku cepat-cepat pewawancara
perbetulkan keadaan itu, mungking dengan mengingatkan pada panel agar memberi
perjelasan berkaitan dengan tajuk sahaja.
3.5.6 Kritis
Sikap kritis perlu dikembangkan dalam wawancara agar mendapat
informasi yang lebih terperinci dan
selengkap-lengkapnya. Untuk itu diperlukan kebijaksanaan pewawancara dalam
menangkap persoalan yang berkaitan dengan pokok pembicaraan yang sedang
dibincangkan. Kritis merupakan kaitan dengan kemampuan menangkap setiap kata
dan jawapan yang disampaikan oleh panel.
Kekritisan tersebut tidak hanya bersandar pada topik
persoalan, tetapi juga memahami
gerakan-geri panel yang diwawacarakan. Berkait dengan tajuk persoalan
jikalau kritis dapat memahami gerak-geri itu, maka maklumat yang diterima atau
data dari sumber panel adalah salah
diungkapkannya. Baik itu tentang angka, tempat kejadian dan sebagainya.
Ini penting sebagai bahan untuk menuliskan
laporan, sehingga benar-benar tepat dan sahih. Misalnya, kalau perlu ketika
panelsedang memberikan keterangan dalam keadaan gelisah, terus menerus
mengepulkan asap rokok dan sebagainya,perbuatan ini harus ditangkap oleh
pewawancara sebagai isyarat yang yag boleh dimasukkan dalam laporan. Dengan
demikian pembaca mendapat gambaran tepat dan jelas.
3.5.7 Sopan Santun
Dalam wawancara sopan santun perlu dijaga, kerana ini
bersangkutpaut dengan adat resam budaya masyarakat tempatan. Setiap gerak-geri
pewawancara dan panel diperhatikan oleh orang ramai jika wawancara itu dibuat
secara langsung dari studio televisyen. Perhubungan antara pewawancara dengan
panel juga penting, sebelum dan selepas wawancara, pewawancara perlulah meminta
izin dahulu dari panel. Nada suara perlu perlu bersesuaian dan sedap didengar
oleh panel. Hubungan diantara panel dengan pewawancara mestilah berterusan
bukan berakhir bila sesi wawancara ini selesai. Ini kerana mungkin pewawancara
memerlukan balik khidmat panel itu semula untuk berlain topik.
Pekara-pekara yang perlu diambil
perhatian dalam mengadakan wawancara berkaitan dengan sopan santun adalah ;
a) Tidak perlu marah bila panel yang
menjadi sasaran wawancara menolak dengan alasan sibuk. Mencuba dan mencuba
lagi, agar diberi peluang untuk wawancara merupakan suatu usaha yang
berterusan, sampai mendapat peluang untuk membuat temujanji.
b) Temujanji boleh dibuat melalui telefon atau
pun datang membuat wawancara di rumah panel.
Segalanya
terserah pada panel yang hendak diwawancarakan. Mengikut keselesaan panel.
c) Elakkan datang lambat semasa wawancara. Ini akan
menjatuhkan imej baik pewawancara dan organisasi yng diwakili oleh beliau.
d) Jangan sampai salah menyebut dan mengeja nama orang yang
diwawancarakan agar tidak menyigung perasan panel.
e) Periksa kembali peralatan tulis apakah sudah lengkap,
kerana kalau sampai ada peralatan tidak lengkap boleh membuat suasana awal dari wawancara menjadi
kurang berkesan.
f) Perjelaskan tujuan sebenar mengapa wawancara ini perlu
dilakukan agar panel dapat membuat persediaan awal sebelum wawancara bermula.
g) Tidak perlu menjanjikan kepada panel hasil wawancara pasti
disiarkan, tetapi boleh memberikan keyakinan pada panel bahawa hasil dari
wawancara ada kegunaannya.
3.6 Kritikan-kritikan
terhadap topik-topik yang ditulis dan dikupas itu.
Tiada kritik yang ingin kami berikan mengenai penulisan dan kupasan topik
di dalam unit ini, cuma kami berpendapat bahawa kebanyakan bahan yang dimuatkan
di dalam unit ini merupakan petikan-petikan dari buku, akhbar atau jurnal dan
kurang penerangan yang jelas tentang sesuatu topik tersebut. Bagi penuntut yang kurang mahir di dalam
Bahasa Inggeris, ini mungkin menjadi sedikit penghalang kepada mereka tentang
apakah yang ingin disampaikan melalui modul ini kerana interpretasi yang silap
mengenai sesuatu penerangan di dalam Bahasa Inggeris itu ungkin berbeza dengan
maksud sebenar yang ingin disampaikan.
Walau
bagaimanapun, sebagai seorang pelajar atau penuntut, adalah menjadi
tanggungjawab mereka untuk berusaha dan mencari jalan agar apa yang dinyata
atau dijelaskan di dalam sesebuah modul itu dapat difahami dengan baik samada
melalui penggunaan kamus atau merujuk kepada seseorang yang mahir atau
mempunyai ilmu pengetahuan di dalam bidang tersebut. Rujukan dan pencarian bahan juga perlu rain
dilakukan oleh penuntut atau pelajar tersebut.
3.7 Topik-topik tambahan yang difikirkan
perlu dimuatkan ke dalam bab.
Pada pendapat kami, di antara topik-topik
tambahan yang boleh dimuatkan ke dalam bab teknik wawancara bersemuka ini ialah
seperti berikut:
3.7.1 Kebaikan wawancara besemuka
a) Sampel
dapat dikawal.
b) Kadar
respon yang tinggi
c) Pewawancara
dapat mengelakkan sumber atau figura supaya bercakap.
d) Pewawancara
dapat memperolehi jawapan yang lebih
mendalam malalui langkah-langkah proses mewawancara yang dikemukakan oleh Taylor dan Borgan (1984),
di mana pewawancara dapat melihat dan mendengar secara lebih objektif
perkara-perkara subjektif dari sudut sumber atau figura, antaranya ;
- Mewujudkan hubungan mesra dengan sumber atau
peserta kajian.
- Empati dan sensitive pada sumber
- Sentiasa memperlihatkan minat pada pandangan dan
pengalaman sumber dengan menjadi pendengar yang aktif.
- Mewujudkan keadaan yang selesa dan sumber merasa
santai sepanjang sesi wawancara.
- Meyakinkan sumber perbincangan itu adalah rahsia
(Rohana Yusof, 2003)
e) Hubungan
mesra dapat di dijalinkan antara
pewawancara dengan sumber atau figura.
f) Pewawancara dapat mengetahui sama ada sumber
faham dengan soalan yang dikemukakan.
g) Tindak
balas sumber atau figura dapat dikaji.
h) Subjek
lebih suka diwawancara daripada menjawap soal selidik.
i) Pewawancara dapat memerhatikan
bahasa tubuhnya sama ada selari dengan jawapannya. Jawapan yang tidak ikhlas
dapat dikesan.
3.7.2
Kelemahan Wawancara bersemuka
a) Mengambil
masa mengenalpasti sumebr atau figura.
b) Kos
lebih tinggi
c) Pewawancara
dapat mempengaruhi jawapan sumber melalui teknik soalan ataupun bahasa
tubuhnya.
d) Profil
wawancara seperti jantina, usia, kelas sosial, kaum dan sebagainya.
e) Pewawancara
dapat mempengaruhi jawapan sumber atau figura.
Memandangkan
persoalan pewawancara bertujuan mendapatkan jawapan yang mendalam, maka
pewawancara perlu memastikan persoalan penting tidak tercicir. Apabila
berlakunya soalan tercicir, tentu sukar bagi pewawancara hendak membuat temu
janji lain. Kelalaian adalah merugikan daripada segi masa dan kos. Mungkin
pewawancara terpaksa kembalai ke tempat sumber tinggal jauh di pedalaman.
3.8 Andaikan anda diberi peluang menyusun kembali bab ini,
apakah aspek yang anda ingin ubah, buang, dan tambah agar lebih
berkesan?
Jika kami diberi peluang ini, tidak banyak yang kami ingin
mencadangkan, kerana keseluruhan pada penilaian kami ruangan bab ini malah buku
ini telah berupaya menjadi satu buju rujukan yang tepat dan sesuai bagi
peringkat para pengamal media memulakan tugas atau menilai kembali tugasan
mereka. Keringkasan isi yang dipersembahkan memudahkan para penyelidik untuk merujuk dan memahami secara tangkas.
3.9 Bagaimanakah pengetahuan yang anda
perolehi daripada kursus ini dapat memberi manfaat kepada kehidupan seharian
anda?
Memandangkan kami tidak terlibat di dalam bidang pengumpulan berita,
tiada pelaporan berita yang kami buat yang akan melibatkan orang ramai seperti
pembaca secara langsung. Walau
bagaimanapun, sebagai petugas-petugas kerajaan, ada masanya kami berhadapan
dengan situasi di mana kami perlu membuat laporan berkaitan sesuatu isu yang
melibatkan pelanggan dan kumpulan sasar kami.
Oleh itu, pengetahuan mengenai “teknik ketika mewawancara bersemuka” ini
boleh dimanfaatkan semasa kami mengendalikan sesi wawancara kelak.
Misalnya, Saudara Mazlan Mansor bertugas di Kolej Sains Kesihatan
Bersekutu Sg. Buloh dan ada masanya di mana beliau terlibat dengan temubual,
wawancara dan soal selidik dengan program-program dan aktiviti yang dianjurkan
oleh pihak kolej bagi mendapatkan maklum balas pelanggan dan ahli korporat.
Situasi ini adalah bagi mendapat pekembangan dan maklumbalas sumber tentang
hal-hal dan isu semasa tentang program
dianjurkan khususnya Bahagian Pengurusan Latihan yang bertenpat di
Putrajaya. Bagi Saudara Mohd Haris Faruqi Nor Rahim pula yang bekerja di Unit
Kaunseling, Jabatan Pelajaran Putrajaya, pengetahuan yang didapati ini akan
dapat digunakan dalam mengendalikan sesi penyelesaian masalah dan melancarkan
proses kaunseling sercara lebih tersusun dan positif. Manalaka Saudari Norliza
Othman yang bertugas di Jabatan Inovasi dan Pembangunan Generasi Baru FELDA
pula, pengetahuan ini dapat digunakan dalam menangani pemerolehan maklumat atau
informasi di kalangan generasi-generasi baru FELDA serta pihak pengurusan
berkaitan dengan projek pembangunan, perancangan jabatan dan,
kemudahan-kemudahan yang ada untuk mereka dan sebagainya. Oleh itu, maklumat dapat disalurkan dengan
tepat dan telus kepada pihak-pihak yang berkaitan
Secara keseluruhannya, bab ` teknik ketika mewawancara’ ini juga
bermanfaat dalam kehidupan seharian kita sebagai pewawancara mahu pun sebagai
seorang pelajar. Kita sentiasa
berhadapan dengan orang lain sama ada secara individu mahupun dalam bentuk
kumpulan. Kaedah kita mengendalikan
wawancara mempengaruhi sesi dan situasi
kelancaran informasi dari sumber. Oleh itu, dengan memahami bab ini kita akan
dapat menjadikan sesi wawancara kita dengan sumber atau figura akan lebih
infektif.
4.0
Kesimpulan
Wawancara dianggap teras dalam teknik pengumpulan
berita khususnya dalam dunia kewartawanan, penyiaran dan penyelidikan. Kaedah
mewawancara membolehkan kita mendapatkan banyak maklumat dan fakta berkaitan
isu dan topik yang hendak dihasilkan. Sejak lebih 150 tahun lalu, mewawancara
menjadi sebahagian daripada kaedah ‘kewartawanan baru’ di Barat. Berita, rencana,
laporan TV, radio, akhbar dan majalah yang kita ikuti setiap hari, sebahagian
besarnya diperoleh melalui wawancara. Berita itu menjadi lebih segar, menarik
dan bernyawa dengan adanya anekdot, kutipan dan maklumat daripada sumber yang
diwawancara; tidak kira sama ada mereka orang ternama, selebriti, nelayan
ataupun pengemis di kaki lima.
Bab ini dihasilkan bagi membantu melahirkan
wartawan, penyiasat, penyelidik, pelajar serta penyiar TV dan radio yang hebat.
Di atas kesedaran kekurangan rujukan seumpamanya dalam bahasa Melayu di negara
kita, maka bab ini malah buku ini berupaya menimbulkan kesedaran bagi pembacanya.
Bab ini telah dihasilkan berdasarkan pengalaman penulis Saiful Nujaimi Abdul
Rahman, mewawancara pelabagi sumber. Ia
juga berdasarkan pengalaman penulis sebagai sumber yang diwawancara oleh
wartawan, radio dan media cetak, serta pengalaman sebagai pensyarah komunikasi
di universiti selama 12 tahun.
Kemahiran dan pengalaman dalam teknik
mewawancara perlu terus ditingkatkan. Pembaca akan belajar melalui kesalahan
dan kesilapan. Kejayaan dalam hidup dan kerjaya sebahagiannya ditentukan
melalui bagaimana kita berinteraksi dan bersoal jawab dengan orang lain.
Kemahiran mewawancara, khususnya menyoal membantu kita dalam menjalin dan
memperluas rangkaian persahabatan dengan orang lain. Itulah sebabnya dalam
bahagian awal buku ini dijelaskan sifat-sifat yang perlu dimiliki oleh
pewawancara. Percayalah, apabila anda dapat menguasai kemahiran yang
disampaikan di dalam buku ini, kami berupaya menjadi wartawan, penyiar,
penyiasat, pelajar dan penyelidik yang hebat.
5.0 Rujukan
- Saiful Nujaimi Abdul Rahman. (2009). Kewartawanan Malaysia – Praktis & Cabaran dalam Era Revolusi Digital.Malaysia: Prentice Hall, Pearson Malaysia Sdn. Bhd.
- Muhamad Rosli Selamat. (2001). Prinsip dan Amalan Kewartawanan – KOJ 3332.Universiti Putra Malaysia: Institut Pendidikan dan Pembelajaran Jarak Jauh (Ideal).
- Adams, Sally.(2001) Interviewing for Journalist. London:Routlege,
- Brady, John.(2004) Interview’s Handbook. Canada : The writer books.
- Biagi, Shirley.(1992) That Work, 2nd Edition. Belmont: Wodsworth Publishing.
- Rohana Yusof. (2003). Penyelidikan Sains Sosial. Bentong : PTS Publications & Distributors.
- Syed Arabi Idid (1998) Kaedah Penyelidikan Komunikasi dan Sains Sosial, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa Pustaka.
- Wan Abdul Kadir.(2003) Pengkaedahan Penyelidikan Pengajian Melayu. Kuala Lumpur : Akademik Pengajian Melayu, Universiti Malaya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan